SFS 2004:519 Källa: Rixlex Utfärdad: 2004-06-03 Uppdaterad: t.o.m. SFS 2007:452 |
Järnvägslag
(2004:519) [Fakta & Historik] 1 kap. Allmänna bestämmelser 1 § Denna lag gäller
järnvägsinfrastruktur och järnvägsfordon samt utförande och organisation
av järnvägstrafik. |
1 a § Bestämmelserna i 4, 6 och 7 kap. gäller
inte för verksamhet vid lokala och regionala järnvägsnät som är fristående
och enbart avsedda för persontrafik eller
museitrafik. |
2 § Särskilda bestämmelser om
befordran av passagerare och gods finns i järnvägstrafiklagen (1985:192) och i
lagen (1985:193) om
internationell järnvägstrafik. |
3 § Den myndighet som regeringen
bestämmer (tillsynsmyndigheten) skall pröva ansökningar om tillstånd och
utöva tillsyn enligt denna lag och enligt föreskrifter meddelade med stöd
av lagen. |
1 § Järnvägsinfrastruktur,
järnvägsfordon och annan materiel i järnvägssystem skall vara av sådan
beskaffenhet att skador till följd av verksamhet som bedrivs i systemet
förebyggs. |
5 a § Infrastrukturförvaltare
och järnvägsföretag skall årligen till tillsynsmyndigheten ge in en
säkerhetsrapport om det närmast föregående kalenderåret. Lag
(2007:452). |
7 § Bestämmelserna i 8-12 §§
skall tillämpas endast på delsystem och komponenter som projekterats,
byggts, byggts om eller moderniserats efter utgången av juni 2004.
Bestämmelserna skall dock även tillämpas på delsystem och komponenter som
tagits i bruk dessförinnan men efter den 1 januari 2001, om de ingår i det
transeuropeiska järnvägssystemet för
höghastighetståg. |
9 § Ett delsystem får tas i bruk
endast om det uppfyller kraven i 8
§. |
12 § Ingår ett delsystem i ett
transeuropeiskt järnvägssystem, får tillsynsmyndigheten besluta enligt 11 §
endast i de fall som regeringen föreskriver. |
13 § Delsystem får tas i bruk
endast efter godkännande av tillsynsmyndigheten, såvida inte något annat
är särskilt föreskrivet. |
13 b § Järnvägsfordon skall
vara märkta med en identifikationskod med en innehavarbeteckning.
Tillsynsmyndigheten skall tilldela fordonet en sådan kod och en sådan
beteckning i samband med att det godkänns för ibruktagande enligt 13 § och
fordonsinnehavaren skall se till att fordonet märks med dessa. För fordon
som redan är godkända för ibruktagande och som inte har tilldelats en
identifikationskod eller innehavarbeteckning, skall fordonsinnehavaren
ansöka särskilt om detta hos tillsynsmyndigheten. Lag
(2007:452). |
1 § För att utföra järnvägstrafik
krävs antingen tillstånd i form av licens och säkerhetsintyg eller, i fall
som avses i 4 §,
särskilt tillstånd. |
4 § Särskilt tillstånd får beviljas
den som avser att inom landet utföra endast Tillstånd för verksamhetsutövare som organiserar järnvägstrafik |
5 § För att organisera, men inte
själv utföra, järnvägstrafik krävs tillstånd i form av auktorisation.
Auktorisation krävs dock inte för
Rikstrafiken. |
7 § För att förvalta
järnvägsinfrastruktur och driva anläggningar som hör till infrastrukturen
krävs ett säkerhetstillstånd. Lag
(2007:452). |
8 § Säkerhetstillstånd enligt 7 § skall
beviljas den som |
9 § Tillsynsmyndigheten får, utom
när det gäller licens, i samband med att ett tillstånd meddelas eller
under tillståndets giltighetstid förena tillståndet med de villkor som
behövs från säkerhetssynpunkt. |
10 § Regeringen eller, efter
regeringens bemyndigande, tillsynsmyndigheten får meddela föreskrifter om
prövningen av säkerhetsintyg enligt 3 § och
säkerhetstillstånd enligt 7 § samt om
omprövning av tillstånd eller villkor enligt 9 §. Lag
(2007:452). 4 kap. Redovisning av järnvägsverksamhet |
2 § Bestämmelserna i detta kapitel
gäller inte för den som utför till sin omfattning obetydlig trafik med
museijärnvägsfordon eller annan liknande
materiel. |
1 § Regeringen meddelar föreskrifter
om vem som, utöver vad som anges i 2 §, har
rätt att utföra eller organisera persontrafik på järnvägsnät som förvaltas
av staten. |
3 § Ett järnvägsföretag med säte
inom EES eller i Schweiz har rätt att utföra godstrafik på svenska
järnvägsnät. |
4 § Rätten att utföra eller
organisera trafik enligt 2 och 3 §§ gäller
inte på lokala och regionala järnvägsnät som är fristående och enbart
avsedda för person- eller museitrafik eller på järnvägsnät som inte
förvaltas av staten och som endast används av infrastrukturförvaltaren för
transporter av eget gods. Lag (2007:452). 6 kap. Tilldelning av infrastrukturkapacitet |
1 § En infrastrukturförvaltare är
skyldig att behandla en ansökan om infrastrukturkapacitet från den som
enligt 5 kap. har
rätt att utföra eller organisera trafik på svenska järnvägsnät och att på
ett konkurrensneutralt och icke- diskriminerande sätt mot avgift tilldela
denne infrastrukturkapacitet i enlighet med bestämmelserna i denna
lag. |
6 § När järnvägsinfrastruktur har
förklarats överbelastad enligt 13 § skall
infrastrukturförvaltaren göra en kapacitetsanalys och en
kapacitetsförstärkningsplan. |
11 § Om ansökningarna kan
samordnas, skall infrastrukturförvaltaren fastställa
kapacitetstilldelningen i en
tågplan. |
12 § Om en intressekonflikt mellan
två eller flera sökande inte kan lösas, skall infrastrukturförvaltaren
tillhandahålla ett förfarande för skyndsam tvistlösning. |
14 § Den som betalar en extra
avgift enligt 7 kap. 3 §
har företräde vid tilldelningen av överbelastad infrastruktur. |
15 § Om möjligheten att enligt 7 kap. 3 §
ta ut en extra avgift inte används eller inte leder till att det avgörs
vilken sökande som skall tilldelas infrastrukturkapacitet, skall
infrastrukturförvaltaren tilldela kapacitet i enlighet med de
prioriteringskriterier som anges i beskrivningen av järnvägsnätet. |
16 § En ansökan om tågläge inom en
redan gällande tågplan skall besvaras av infrastrukturförvaltaren snarast
och senast inom fem arbetsdagar. |
21 § Ett avtal mellan ett
järnvägsföretag eller den som har auktorisation enligt 3 kap. 5 §
och en infrastrukturförvaltare om utnyttjande av infrastruktur för längre
tid än en tågplaneperiod (ramavtal) kan inte göras gällande mot en annan
sökande i den mån det i avtalet anges bestämda tåglägen eller avtalet på
annat sätt utformats så att det utesluter andra sökandes rätt att använda
infrastrukturen. |
22 § I samband med tilldelning av
ett tågläge skall järnvägsföretaget eller den som har auktorisation enligt
3 kap. 5 §
och infrastrukturförvaltaren ingå de avtal av administrativ, teknisk och
ekonomisk natur som behövs för utnyttjande av tågläget
(trafikeringsavtal). Avtalsvillkoren skall vara konkurrensneutrala och
icke-diskriminerande. |
24 § Vad som sägs om skyldigheter
för infrastrukturförvaltare i 1 § tredje
stycket samt 3, 6, 8-13, 15 och 16 §§
gäller inte förvaltare som tillhandahåller infrastrukturkapacitet som
endast en ringa del av en sådan tjänst som avses i 23
§. |
25 § Regeringen eller, efter
regeringens bemyndigande, tillsynsmyndigheten får meddela föreskrifter om
kapacitetstilldelning enligt 1-4 §§,
beskrivning av järnvägsnät enligt 5 §,
genomförande av kapacitetsanalys och upprättande av
kapacitetsförstärkningsplan enligt 6 §,
förfarandet vid tilldelning av kapacitet enligt 7-16 §§
(däribland fastställande av tågplan), förfarandet för tillhandahållande av
tjänster enligt 23 §, krav
för att kunna medges undantag enligt 24 § andra
stycket samt skyldighet för infrastrukturförvaltare att utarbeta
beredskapsplaner i händelse av en allvarlig olycka eller en allvarlig
störning i trafiken. Lag (2007:452). 7 kap. Avgifter |
1 § En infrastrukturförvaltare skall
ta ut konkurrensneutrala och icke-diskriminerande avgifter för utnyttjande
av järnvägsinfrastrukturen. |
2 § Avgifter för utnyttjande av
järnvägsinfrastrukturen skall, inom ramen för infrastrukturförvaltarens
kostnader för infrastrukturen, fastställas till den kostnad som uppstår
som en direkt följd av framförandet av järnvägsfordon, om inte annat
följer av 3-6 §§. För
infrastruktur som ingår i terminaler som inte ägs och förvaltas av staten
skall dock avgift fastställas enligt 8 §. Lag
(2007:452). |
3 § Infrastrukturförvaltaren får för
att åstadkomma ett samhällsekonomiskt effektivt utnyttjande av
järnvägsinfrastrukturen ta ut en extra avgift för utnyttjandet av
överbelastad infrastruktur. |
4 § Infrastrukturförvaltaren får,
för att uppnå kostnadstäckning, ta ut högre avgifter än som följer av 2 och 3 §§, om
det är förenligt med ett samhällsekonomiskt effektivt utnyttjande av
infrastrukturen. Avgifterna får inte sättas så högt att de marknadssegment
som kan betala åtminstone den kostnad som uppstår som en direkt följd av
framförandet av järnvägsfordon, plus ett vinstuttag som marknaden kan
bära, hindras från att använda
infrastrukturen. |
5 § Infrastrukturförvaltaren får, på
grundval av den långsiktiga kostnaden för ett särskilt
infrastrukturprojekt som ökar effektiviteten i järnvägssystemet och har
avslutats efter den 15 mars 1986, ta ut högre avgifter än som följer av 2 och 3 §§, om
projektet inte skulle ha kommit till stånd om avgifterna hade begränsats
på det sätt som följer av 2 och 3
§§. |
7 § Infrastrukturförvaltaren får ta
ut hela eller delar av avgiften för tilldelad kapacitet som inte har
utnyttjats. |
9 § En infrastrukturförvaltare
behöver inte ta ut avgift för utnyttjande av järnvägsinfrastrukturen
enligt 2 § av den
som på ideell grund bedriver museitrafik på järnväg. Lag
(2007:452). 8 kap. Tillsyn m.m. |
1 § Tillsynsmyndigheten skall utöva
tillsyn över efterlevnaden av lagen och de föreskrifter och villkor som
har meddelats med stöd av
lagen. |
2 § För tillsynen av elektriska
anläggningar finns särskilda bestämmelser i ellagen (1997:857). |
4 § Tillsynsmyndigheten får meddela
de förelägganden och förbud som behövs för att denna lag eller de
föreskrifter eller villkor som har meddelats med stöd av lagen skall
efterlevas. |
5 § Tillsynsmyndigheten får
återkalla ett tillstånd om |
7 § Om det kan antas att en
komponent som är nödvändig för driftskompatibilitet inte uppfyller kraven
i 2 kap. 8 §
första stycket, får tillsynsmyndigheten vidta åtgärder för att
begränsa komponentens användningsområde, förbjuda dess vidare hantering på
marknaden eller dra tillbaka den från marknaden, även om komponenten är
försedd med EG-försäkran. |
10 § Regeringen eller, efter
regeringens bemyndigande, tillsynsmyndigheten får meddela föreskrifter om
vilka uppgifter som skall lämnas enligt 3 a § och
8 § andra
stycket och om register enligt 8 § första
stycket samt de föreskrifter som behövs för prövning av tvister.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter om vilka uppgifter som skall lämnas enligt 3 b §.
Lag (2007:452). 9 kap. Ordning |
1 § Utan infrastrukturförvaltarens
eller ett järnvägsföretags tillstånd får inte någon beträda spårområdet
för järnväg utom på platser där det klart framgår att allmänheten har
tillträde. |
3 § En befattningshavare i
säkerhets- eller ordningstjänst vid järnvägssystem får från
järnvägssystemet avlägsna den som överträder förbudet i 1 §, den
som uppträder berusad eller stör ordningen och den som genom sitt
uppträdande äventyrar säkerheten i järnvägsdriften. Om det är absolut
nödvändigt, får befattningshavaren omhänderta sådana personer. Om så sker,
skall polisen omedelbart underrättas. Omhändertagna får hållas kvar till
dess att de har överlämnats till en polisman eller det inte längre finns
skäl till omhändertagande, dock längst sex timmar. |
4 § För att verkställa en åtgärd
enligt 3 § får
befattningshavaren inte använda strängare medel än förhållandena
kräver. 10 kap. Straffbestämmelser |
1 a § Till böter döms den som
av uppsåt eller grov oaktsamhet inte uppfyller kravet enligt 2 kap. 5 §
på säkerhetsstyrningssystem eller säkerhetsbestämmelser för verksamheten.
Lag (2007:452). |
3 § Den som försummar sin
rapporteringsskyldighet enligt 2 kap. 6 §
första stycket eller föreskrift som har meddelats enligt 2 kap. 14 §
första stycket 2 döms till
böter. |
4 § Den som bryter mot förbudet i
9 kap. 1
§ döms till penningböter. |
5 § Till ansvar enligt 1 eller 3 §
skall inte dömas i ringa fall. |
6 § I fråga om beslag och
förverkande av alkoholdrycker hos den som förtär sådana drycker i strid
med 9 kap. 2 § finns bestämmelser i lagen (1958:205) om
förverkande av alkoholhaltiga drycker m.m. 11 kap. Överklagande |